Logo des Robert Koch-InstitutLogo des Robert Koch-Institut
Publikationsserver des Robert Koch-Institutsedoc
de|en
Publikation anzeigen 
  • edoc Startseite
  • Artikel in Fachzeitschriften
  • Artikel in Fachzeitschriften
  • Publikation anzeigen
  • edoc Startseite
  • Artikel in Fachzeitschriften
  • Artikel in Fachzeitschriften
  • Publikation anzeigen
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Gesamter edoc-ServerBereiche & SammlungenTitelAutorSchlagwortDiese SammlungTitelAutorSchlagwort
PublizierenEinloggenRegistrierenHilfe
StatistikNutzungsstatistik
Gesamter edoc-ServerBereiche & SammlungenTitelAutorSchlagwortDiese SammlungTitelAutorSchlagwort
PublizierenEinloggenRegistrierenHilfe
StatistikNutzungsstatistik
Publikation anzeigen 
  • edoc Startseite
  • Artikel in Fachzeitschriften
  • Artikel in Fachzeitschriften
  • Publikation anzeigen
  • edoc Startseite
  • Artikel in Fachzeitschriften
  • Artikel in Fachzeitschriften
  • Publikation anzeigen
2021-12-05Zeitschriftenartikel
Alternatives in Education—Evaluation of Rat Simulators in Laboratory Animal Training Courses from Participants’ Perspective
Humpenöder, Melanie
Corte, Giuliano M.
Pfützner, Marcel
Wiegard, Mechthild
Merle, Roswitha
Hohlbaum, Katharina
Erickson, Nancy A.
Plendl, Johanna
Thöne-Reineke, Christa
In laboratory animal science (LAS) education and training, five simulators are available for exercises on handling and routine procedures on the rat, which is—beside mice—the most commonly used species in LAS. Since these simulators may have high potential in protecting laboratory rats, the aim of this study is to investigate the simulators’ impact on the 3R (replace, reduce, refine) principle in LAS education and training. Therefore, the simulators were evaluated by 332 course participants in 27 different LAS courses via a practical simulator training workshop and a paper-based two-part questionnaire—both integrated in the official LAS course schedule. The results showed a high positive resonance for simulator training and it was considered especially useful for the inexperienced. However, the current simulators may not completely replace exercises on live animals and improvements regarding more realistic simulators are demanded. In accordance with literature data on simulator-use also in other fields of education, more research on simulators and new developments are needed, particularly with the aim for a broad implementation in LAS education and training benefiting all 3Rs.
Dateien zu dieser Publikation
Thumbnail
Alternatives in Education—Evaluation of Rat Simulators in Laboratory Animal Training Courses from Participants’ Perspective.pdf — PDF — 1.774 Mb
MD5: 3e4e036262c7c42680efea42ed0beb5a
Zitieren
BibTeX
EndNote
RIS
(CC BY 3.0 DE) Namensnennung 3.0 Deutschland(CC BY 3.0 DE) Namensnennung 3.0 Deutschland
Zur Langanzeige
Nutzungsbedingungen Impressum Leitlinien Datenschutzerklärung Kontakt

Das Robert Koch-Institut ist ein Bundesinstitut im

Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit

© Robert Koch Institut

Alle Rechte vorbehalten, soweit nicht ausdrücklich anders vermerkt.