Zur Kurzanzeige

2001-05-01Zeitschriftenartikel DOI: 10.1007/s001030170023
Umsetzung des Infektionsschutzgesetzes (IfSG) – Aufgaben für die Arbeitsmedizin?
dc.contributor.authorNassauer, Alfred
dc.date.accessioned2018-05-07T15:36:53Z
dc.date.available2018-05-07T15:36:53Z
dc.date.created2012-04-23
dc.date.issued2001-05-01none
dc.identifier.otherhttp://edoc.rki.de/oa/articles/reIxyIIuGDWg/PDF/23akuZAvRnEA.pdf
dc.identifier.urihttp://edoc.rki.de/176904/1205
dc.description.abstractDas Bundes-Seuchengesetz (BSeuchG) war 40 Jahre geltendes Recht und ist am 1.1.2001 durch das im Juli 2000 im Bundesgesetzblatt verkündete Infektionsschutzgesetz (IfSG) abgelöst worden. Das IfSG hat bewährte Vorschriften aus dem BSeuchG übernommen, enthält aber zum Meldewesen, zur Krankenhaushygiene, für Gemeinschaftseinrichtungen und Lebensmittelbetriebe neue Regelungen, deren Anwendung durch Verwaltungspraxis, Rechtsprechung, Kommentare und wissenschaftliche Veröffentlichungen schrittweise konkretisiert werden kann. Die Belehrungen für Beschäftigte und Besucher von Gemeinschaftseinrichtungen sowie diejenigen für Beschäftigte in Lebensmittelbetrieben (§§ 34/35 und 42/43 IfSG) sind eine Konkretisierung der allgemeinen Vorschriften des IfSG (§ 1 Abs. 2 und § 3), die als Leitfaden des Gesetzes “Prävention durch Information und Aufklärung” und “Förderung der Eigenverantwortung von Einrichtungen und Betrieben” postulieren. Aufgrund der Schulgesetze, der Gesetze über den Öffentlichen Gesundheitsdienst (ÖGD) und der Regelungen in § 34 IfSG haben Gesundheitsämter “betriebsärztliche Aufgaben” in Schulen und sonstigen Gemeinschaftseinrichtungen. Allerdings hat der Arbeitsaufwand für den ÖGD aufgrund der alle zwei Jahre zu wiederholenden Belehrungen für das Personal der Einrichtungen weiter zugenommen. Es bietet sich daher an, dass private Ärzte für Arbeitsmedizin mit dem ÖGD kooperieren und Schulungsaufgaben übernehmen. Die Erstbelehrung für Beschäftigte in Lebensmittelbetrieben erfolgt gem. § 43 Abs. 1 IfSG in mündlicher und schriftlicher Form durch das Gesundheitsamt. Die Wiederholungsbelehrungen haben danach in den Betrieben jährlich zu erfolgen. Sie sind zwar Sache des Unternehmers, aber wegen der medizinischen Inhalte sollte auch hierfür wieder ärztlicher Sachverstand herangezogen werden. Gerade in diesem Bereich sind Absprachen und gegenseitige Unterstützung von ÖGD und Betriebsmedizin erforderlich, damit das vom IfSG geforderte Ziel (Aufklärung und Eigenverantwortung) auch tatsächlich erreicht wird.ger
dc.description.abstractAs announced in the Federal Law Gazette (July 2000), the Infection Protection Act (IfSG) replaced the Federal Law for Control of Infectious Diseases (BSeuchG) on the first of January, 2001, ending its reign for the past forty years. Incorporating some of the tried and tested rules from the BSeuchG, the Infection Protection Act contains new rules on case reporting procedures, hospital hygiene, communal establishments and food handling enterprises, which will gradually be implemented through administrative channels, jurisdiction, professional editorials and academic publications. In place of requiring physical examinations, x-rays and stool specimens from employees in communal establishments and food handling enterprises according to the BSeuchG, the Infection Protection Act holds informative talks with workers in these fields on infectious diseases, on favourable conditions for spreading the disease, and on how agents contaminate certain products in food handling enterprises that can cause consumers to become ill. These informative talks with both employees and visitors in communal establishments and with employees in food handling enterprises (see further §§ 34/35 and 42/43 IfSG) are based on the general rules of the Infection Protection Act (§ 1 Para. 2 and § 3), which adhere to the guidelines found in the leaflets “Prevention by information and education” and “Fostering personal responsibility in communal establishments and enterprises”. On the basis of school legislation, public health law and the rules stated in § 34 of the Infection Protection Act, community health services must fulfil the duties of a occupational health physician in schools and other communal institutions. Because of the need to repeat training sessions for employees in these institutions every two years, the work load of public health officials has increased sharply. Training sessions are oral and entail handing out leaflets. Depending on the degree of expertise, these sessions can be quite time consuming. However, quality must not be sacrificed in order to ease the work load. Consequently, general practitioners in occupational health are expected to cooperate with public health services and take over these training sessions. The initial informative talk with the employees in food handling enterprises is, in accordance with § 43 Para 1 of The Infection Protection Act, both oral and written and is administered by the community health service. Further instructional sessions on diarrhoea, typhus, hepatitis A, suppurating skin diseases, among others (see § 42 IfSG) should be held annually in the respective enterprises. While the employer is responsible for holding these meetings, their medicinal nature requires the competence of a doctor. In 1999, Charlottenburg, a district in Berlin, issued 8,650 certificates; Frankfurt am Main issued around 6,600 the same year. These examples show clearly how much time is required for the initial and following instructions. In order to reach the goal of having employees who are both informed and responsible, a mutual understanding and good communications between the public health service and occupational health are of utmost importance. Dispensing of the required stool specimen in accordance with §§ 17/18 of the BSeuchG has been heavily criticised, for fear that an undetected carrier could endanger the purity of a product. However, the prevalence of positive stool specimen ranged between 0,3 and 0,7 percent in the 90 s and any relationship between the examination and infectious epidemiological insight of infections due to food contamination could not be proven. Surely, this shows that the best way to prevent infections is by informing and instructing people about the dangers.eng
dc.language.isoger
dc.publisherRobert Koch-Institut, Infektionskrankheiten / Erreger
dc.subjectInfektionsschutzgesetzger
dc.subjectArbeitsmedizinger
dc.subjectBetriebsarztger
dc.subjectBundes-Seuchengesetzger
dc.subjectGemeinschaftseinrichtungenger
dc.subjectLebensmittelbetriebeger
dc.subjectFederal Law for Control of Infectious Diseaseseng
dc.subjectInfection Protection Acteng
dc.subjectCommunal institutionseng
dc.subjectFood handling enterpriseseng
dc.subjectoccupational medicineeng
dc.subjectLocal health authoritieseng
dc.subjectCompany physicianseng
dc.subject.ddc610 Medizin
dc.titleUmsetzung des Infektionsschutzgesetzes (IfSG) – Aufgaben für die Arbeitsmedizin?
dc.typeperiodicalPart
dc.subtitleZur Kooperation von Gesundheitsämtern und Betriebsärzten
dc.identifier.urnurn:nbn:de:0257-10023657
dc.identifier.doi10.1007/s001030170023
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.25646/1130
local.edoc.container-titleBundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz
local.edoc.fp-subtypeArtikel
local.edoc.type-nameZeitschriftenartikel
local.edoc.container-typeperiodical
local.edoc.container-type-nameZeitschrift
local.edoc.container-urlhttp://www.springerlink.com/content/xne293n8byju51c8/
local.edoc.container-publisher-nameSpringer
local.edoc.container-volume44
local.edoc.container-issue5
local.edoc.container-year2001

Zur Kurzanzeige