Logo of Robert Koch InstituteLogo of Robert Koch Institute
Publication Server of Robert Koch Instituteedoc
de|en
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Artikel in Fachzeitschriften
  • Artikel in Fachzeitschriften
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Artikel in Fachzeitschriften
  • Artikel in Fachzeitschriften
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
All of edoc-ServerCommunity & CollectionTitleAuthorSubjectThis CollectionTitleAuthorSubject
PublishLoginRegisterHelp
StatisticsView Usage Statistics
View Item 
  • edoc-Server Home
  • Artikel in Fachzeitschriften
  • Artikel in Fachzeitschriften
  • View Item
  • edoc-Server Home
  • Artikel in Fachzeitschriften
  • Artikel in Fachzeitschriften
  • View Item
2008-03-21Zeitschriftenartikel DOI: 10.1007/s00103-008-0530-9
Was ist gute Wissenschaftliche Politikberatung?
Kurth, Reinhard
Glasmacher, Susanne
Wissenschaftliche Politikberatung ist eine originäre Aufgabe der Ressortforschung. Der Beratungsprozess ist im Idealfall eine Gemeinschaftsaufgabe von Wissenschaft und Politik, die Entscheidung liegt letztlich bei der Politik. Für eine erfolgreiche Politikberatung ist das Verständnis der Unterschiede zwischen Wissenschaft und Politik notwendig. Aufseiten der Politik und der Öffentlichkeit muss Vertrauen vorhanden sein. Die Wissenschaft muss sich durch Kompetenz, Anerkennung und Kommunikationsfähigkeit qualifizieren, politische Neutralität und persönliche Integrität müssen hinzutreten. Aus diesen Anforderungen lassen sich Kriterien für die Qualitätssicherung der Politikberatung ableiten. Dauerhaft wissenschaftliche Expertise auf international wettbewerbsfähigem Niveau vorzuhalten erfordert eigenständige, qualifizierte und ausreichend finanzierte Forschung. Ressortinstitute haben eine Antennenfunktion, sie müssen frühzeitig erkennen, ob Risiken zunehmen, ob Handlungsbedarf besteht und ob die Politik informiert werden muss. Um die Leistungsfähigkeit der Ressortforschungseinrichtungen zu sichern, sind qualitätssichernde Maßnahmen auf mehreren Ebenen notwendig. Hinweise zur Qualität der Politikberatung ergeben sich z. B. aus dem guten Ruf einer Einrichtung und ihrer profilierten Vertreter. Forschungserfolge sind ein indirektes Qualitätskriterium. Der Einfluss der Beratungstätigkeit auf politische Entscheidungen ist ein direkter Beleg für Beratungsqualität. Ein klassisches Beispiel für höchst erfolgreiche Politikberatung ist die Entwicklung der deutschen AIDS-Politik.
 
Scientific advice to politics is a primary function of governmental research. The advisory process is, in the ideal situation, a collective duty of science and politics. The final decision rests ultimately with politicians. An understanding of the differences between science and politics is necessary for successfully providing advice to politicians. The requirements necessary to allow politics to substantially follow the advice of scientists are multifarious. The first of these is trust from the side of politics and the public and from the side of science competitive research, respect and communication skills, neutrality and integrity. From these requireberatung ments it is possible to derive criteria for quality assurance in advice to politics. The maintenance of scientific expertise at the competitive international level demands independent, qualified and adequately financed research. Governmental institutes have an antenna function: they have to recognize in good time whether risks are increasing, whether the government has to be informed and whether there is a need for action. The continuing maintenance of excellence requires measures of quality assurance at all levels. Evidence for the quality of advice to politics can, for example, be found in the good reputation of an institution and its prominent representatives. Success in research is an indirect quality criterion that can be and should be measured to a certain extent. The influence of advisory activities on political decisions is direct evidence for the quality of the advice. A classic example of highly successful policy advice is the development of the German AIDS policy.
 
Files in this item
Thumbnail
29bNVJIUKVKJ.pdf — Adobe PDF — 523.2 Kb
MD5: d0628db51813d6fd57d655c4302237bb
Cite
BibTeX
EndNote
RIS
No license information
Details
Terms of Use Imprint Policy Data Privacy Statement Contact

The Robert Koch Institute is a Federal Institute

within the portfolio of the Federal Ministry of Health

© Robert Koch Institute

All rights reserved unless explicitly granted.

 
DOI
10.1007/s00103-008-0530-9
Permanent URL
https://doi.org/10.1007/s00103-008-0530-9
HTML
<a href="https://doi.org/10.1007/s00103-008-0530-9">https://doi.org/10.1007/s00103-008-0530-9</a>